CARUP.SE | NYHETER OM BILAR, BILTESTER OCH GUIDER

0

 Han har levt nästan hela sitt liv inom koncernen. Todd Willing läste industriell design i Melbourne och gjorde sin praktik hos Ford. Efter examen fick han arbete 2003 och har varit en trogen medarbetare sedan dess.

 Han har varit designchef på flera internationella marknader. Men även designat framgångsrika modeller som Mondeo 2007, Fiesta 2009 och Focus 2010, innan han gav sig i kast med sitt stora mästerverk.

 När Ford GT kom 2017 slog den världen med häpnad. Designen var utmärkande elegant med mjuka och skarpa linjer på en och samma gång. Det var ett perfekt hantverk mellan design och utmärkta aerodynamiska kvaliteter.

 Efter den framgången fick Todd Willing ansvar för designen hos Fords lastbilar och stadsjeepar. Ett arbete som haft fram tills nu när han tillträder den nya tjänsten som designchef för hela koncernen, efter den avgående Anthony Lo. Ford brottas med stora problem på elbilssidan. Där en av de stora utmaningarna blir att försöka få deras nya program lönsamt.

 Här kommer guiden som hjälper dig när du ska köpa en begagnad Ford Focus. Modellen är en bil med bra utrymmen och går att få tag på för ett överkomligt pris. Men precis som vid de flesta begagnatköpen finns det en del saker du bör veta innan som vi nu ska ta en närmare titt på.

 Ford Focus har varit en storsäljare sedan den lanserades 1998. Den utsågs till årets bil när modellen var ny. Bilen tillhör samma klass som Volkswagen Golf och den tredje generationen vi ska ta en närmare titt på nu tillverkades mellan 2011 och 2018. Bilen finns i stort utbud i Sverige och just denna generation av Focus matchar Golf i flera aspekter.

 Ford Focus tredje generation kom med flera uppdateringar jämfört från tidigare. Bilen hade bland annat uppvärmd vindruta, lättmetallfälgar, blåtandshandsfree och luftkonditionering. Bilen kom med flera utrustningsnivåer, däribland Zetec, Edge och Titanium som var den med mest utrustning.

 De många uppskattar mest med Focus är dess körning och styrning. Komfortmässigt är den okej även om den inte riktigt håller samma nivå som Golf. Vid längre körsträckor fungerar Focus perfekt då stolarna är relativt sköna. Något som kan störa dock är att bagageutrymmet inte är jättestort.

 En sak som kan vara relativt irriterande med Focus är sikten. Den kan störas lätt av tjocka stolpar som skymmer sikten snett framåt. Utrymmet i baksätet fungerar fint med två passagerare, men ifall en tredje ska in kan det bli rätt trångt.

 När det kommer till motorer har Focus ett brett utbud. Den motor som är vanligast är den mindre trecylindriga Ecoboost på 125 hästkrafter. Den fick stor kritik av motorexperten Eric Berg från Youtubekanalen “I Do Cars” när han plockade isär den. Enligt honom är den konstruerad på ett väldigt dumt sätt som enbart kommer skada den i längden.

 För de som letar efter mer effekt kan en 1,5-liters fyra passa bättre, men då kommer förbrukningen stiga. Det finns även dieselalternativ där 1,5 105 Econetic är väldigt snål. Dessutom finns en 2.0 TDCi 150 som diesel. Även sportigare-modeller finns som kommer med 250 hk. Allra snabbast är RS-modellen med turbomotor på 350 hk.

 Ford Focus är varken sämre eller bättre än de flesta bilarna när det kommer till problem. Några saker du bör se upp för är dock bland annat Powershift automatlådan som är väldigt känslig vid oljebyten så se till att den inte är ryckig eller skakig vid växlingar.

 Exemplar som är byggda mellan 2012 och 2013 med en 1,0-liters Ecoboost har länge varit kända för att lida av läckande kylarvätska, som kan leda till motorfel. Även bilar med manuell växellåda kan få kopplingsproblem, så det är extra viktigt att kolla att växlarna går i ordentligt och att kopplingen inte slirar.

 Ford Focus är ett relativt billigt inköp. Dessutom är ägandekostnaderna låga. Om du väljer 1,0 Ecoboost-modellen kommer de att bli ännu billigare. Skatten eller försäkringen kommer inte heller att kräva särskilt mycket pengar.

 Koenigsegg satte nyligen ett uppmärksammat banrekord på Laguna Seca i Kalifornien. Rekordet blev dock kortlivat. Men det krävdes en extrem hyperbil med centralt placerad förare för att slå Koenigsegg med bara 11 hundradelar.

 Koenigsegg Jesko lyckades nyligen dundra runt på 1:24,86 på kända racerbanan Laguna Seca i samband med Monterey Car Week i Kalifornien. Bilen var helt orginal och testföraren Markus Lundh hade otroligt nog bara tränat på banan i Playstation.

 Men Koenigsegg är ett jagat bilmärke, så är det när man är i topp. Redan nu har det nya rekordet för gatlegala bilar blivit slaget på Laguna Seca, uppger Pistonheads och Czinger på Youtube. Men det krävdes en extrem hyperbil med centralt placerad förare för att rå på den relativt komfortabla tvåsitsiga Koenigseggen.

 Det nya rekordet sattes av amerikanska hyperbilen Czinger 21C. Det är en bil med en V8 som varvar till 11 000 rpm tillsammans med hybriddrift. Effekten är totalt 1250 hästkrafter och bilen väger 1250 kg. Bilen ska tillverkas i 80 exemplar och har två centralt monterade säten. Och rekordet togs med en hårsmån: 11 hundradelar. Det är oklart om bilen är homologerad för gatbruk ännu. Det hindrar inte att Czinger är mäkta stolta och går ut i en Youtubefilm och berättar om bedriften.

 Det är inte första gången Joel Miller har slagit rekord. Han noterade tidigare 1.25:44 i en Czinger. Grundaren Lukas Czinger hävdar nu att de har världens snabbaste bil.

BMW

 Många rullar med bilen där man måste stå stilla. Ett omedvetet misstag som kan kosta dig 2500 kronor, varnar polisen. Var tredje bilist bryter mot stopplikten.

 – Det är ett av de viktigare trafikbrotten. Men det ligger inte nationellt att övervaka detta, utan det är upp till lokalpolisområdena att kontrollera, säger Erling Andersson.

 – Man ska stanna vid linjen, eller innan man kommer ut på vägen och hela bilen måste stå still. Det räcker att du rullar med en halv kilometer i timmen så bryter du mot stopplikten, säger Erling Andersson

 Många verkar inte riktigt veta vad som gäller vid stoppskyltarna. Erling Andersson berättar att det finns flera fall där målade polisbilar lappat folk som rullat vid linjen.

 – En del tror att de har stannat, men det har man i själva verket inte och det kan vara en målad polisbil som stannar dem, säger han.

 – Man ser själv när man kör privat att många struntar i att stoppa vid stopplikten. Men jag tror också att en hel del tror att de stannar, men när de i själva verket faktiskt rullar lite. Det räcker inte med att bara bromsa in, bilen måste stå helt stilla, säger Erling Andersson.

 Trots att nästan var tredje bilist bryter mot stopplikten varje dag så delas de inte ut mer än i genomsnitt tio böter om dagen för brott mot stopplikten. Förra året bötfällde polisen ungefär 3500 personer för detta.

 – Vi har i princip en strategi och det är nummer ett, hastigheten och nykterhet som vi kontrollerar, det beror på att den skördar liv, säger Erling Andersson.

 Men det händer att polisen gör kontroller och då är det många som blir stoppade. Vanligtvis placeras då ut en civil polisbil som håller uppsikt på trafiken.

 – Det kan vara en korsning där det händer mycket olyckor och man vet att många inte bryr sig om att stanna trots att det är stopplikt, då kan man göra kontroller, säger Erling Andersson.

 Enligt M Sveriges undersökning är lastbilschaufförer och bussförare bättre än den genomsnittliga personbilsföraren på att stanna vid stopp. Däremot utmärker sig Taxiförare genom att vara sämre. Där var det nästan 40 procent som struntade i att stanna.

 Den här Volvo PV56 från 1939 fick en otrolig förvandling. Nu säljs den unika bilen på auktion. Men än så länge har bara en budgivare hört av sig.

 Den här Volvon från 1939 är 85 år gammal och fungerar perfekt. Men det var nära att den blev skrot. När den förra ägaren räddade bilen och restaurerade den till nära nog nyskick och nu säljs den vackra Volvo på Collecting Cars. Volvo tog fram den här modellen vid mitten av 1930-talet. Man ville konkurrera med Chevrolet, Ford och Opel som presenterade mindre och billigare bilar på de europeiska marknaderna.

 Resultatet blev PV51-serien. Men den här bilen som auktioneras ut är lyxversionen PV56 från 1939. Den är lackad i vackert blänkande vinrött och med en beige instrumentbräda, samt tygklädsel.

 – Den är ovanlig och det är en fin gammal bil, men det finns inte så många kvar av den, tyvärr är det svårt att säga ett värde, säger Volvoexperten Fredrik Nyblad, redaktör på Klassiker.

 Från början byggdes omkring 1300 bilar av den här modellen. Kvar i Sverige finns färre än 30 stycken. Under huven hittar vi en 3,7 liters V6-motor som har servats och renoverats. Den är också en av de sista som tillverkades innan krigsutbrottet. Därefter gjorde bara Volvo PV, i mån av tillgång till material, bara för militära eller polisiärt bruk.

Post a Comment

0Comments
* Please Don't Spam Here. All the Comments are Reviewed by Admin.
Post a Comment (0)

#buttons=(Accept !) #days=(30)

Our website uses cookies to enhance your experience. Learn More
Accept !
To Top